Vrijwilligers Voorleesexpress Gezocht

De VoorleesExpress is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 2 tot 8 jaar met een taalachterstand.

We zoeken enthousiaste voorleesvrijwilligers voor Bergeijk, Bladel, Cranendonck, Eersel, Oirschot, Reusel-De Mierden en Valkenswaard.

Over de VoorleesExpress

Kinderen uit laag taalvaardige gezinnen kunnen deelnemen aan dit landelijke initiatief. Gedurende 20 weken wordt het kind thuis voorgelezen en er worden taalspelletjes met het kind gedaan door getrainde voorleesvrijwilligers. Ouders worden hier actief bij betrokken.

Zowel vrijwilligers en ouders geven aan veel ondersteuning te hebben aan de VoorleesExpress. Ouders zien voorbeeldgedrag van de voorlezer en krijgen tips voor het stimuleren van taal bij het kind. De vrijwilliger helpt hen zich stap voor stap een voorleestraditie eigen te maken. Landelijk onderzoek toont aan dat kinderen die deelgenomen hebben aan de VoorleesExpress vooruit zijn gegaan op het gebied van concentratie en zelfvertrouwen en dat ze meer praten en plezier beleven aan (voor)lezen.

Gezocht: voorleesvrijwilligers

We zijn op zoek naar voorleesvrijwilligers in de gemeenten Bergeijk, Bladel, Cranendonck, Eersel, Oirschot, Reusel-De Mierden en Valkenswaard.

Als voorlezer lees je wekelijks een uurtje voor aan kinderen die een stimulans met betrekking tot taal en lezen goed kunnen gebruiken. Je gaat twintig weken op bezoek bij een gezin. Je doet dit één keer per week op een vaste middag of avond. De ouders zijn op vrijwillige basis aangemeld en zijn gemotiveerd. Zij hebben zelf moeite om hun kinderen te stimuleren in de taalontwikkeling. Jij gaat het kind/de kinderen voorlezen en kijkt breed op welke manier kinderen thuis meer gestimuleerd kunnen worden in taal. Je laat kinderen én ouders kennismaken met interactief voorlezen, boekjes en verhalen. Het leesplezier van kinderen vergroten is een belangrijk doel. Daarbij ben je een coach voor de ouders, en streef je ernaar dat zij zelf blijvend een bijdrage kunnen leveren aan de taalontwikkeling van hun kinderen. Je zoekt samen naar de mogelijkheden en kansen in dit specifieke gezin. Je wordt daarbij begeleid door een coördinator.

Naast de wekelijkse sessies zorg je elke week voor nieuwe boeken en neem je het gezin mee naar de bibliotheek.

Profielschets
• Minimaal18 jaar
• Open houding
• Goede beheersing van de Nederlandse taal
• Enthousiast over (voor)lezen en boeken
• Betrouwbaar
• Flexibel
• In staat om makkelijk te communiceren met verschillende doelgroepen
• Goed (telefonisch en via mail) bereikbaar
• Digitaal vaardig
• Affiniteit met kinderen
• Affiniteit met coachen

In totaal ben je 1 uur per week bij het gezin, daarnaast bereid je de bezoeken voor door onder andere boeken te gaan halen en evalueer je kort hoe het gegaan is in de VoorleesExpress-app. Alvorens te starten volg je een training en er is de mogelijkheid om deel te nemen aan intervisie bijeenkomsten. (+/- 3u p/w).

Naast een abonnement voor jouw voorleeskind, krijg je zelf ook een Bibliotheekabonnement.

Is de rol van voorleesvrijwilliger echt iets voor jou? Meld je dan direct aan.

Heb je nog vragen? Stuur dan een e-mail naar: voorleesexpress@bibliotheekdekempen.nl

Het voorlezen werkt stimulerend. De kinderen gaan boeken leuk vinden en binnen het gezin wordt het vanzelfsprekend om naar de bibliotheek te gaan. Net voor de zomervakantie hebben we het traject in dit gezin afgesloten. Na de zomervakantie start het meisje in groep 3. Ze kan niet wachten om zelf te leren lezen en heeft een paar boeken waar ze heel erg trots op is. Een mooi resultaat