Als je moeite hebt met lezen

Hoe wordt lezen leuk, als het moeilijk voor je is? Kom naar de bibliotheek: wij hebben voor iedereen de perfecte boeken, hulp en informatie in huis.

Samen tegen laaggeletterdheid
Goed kunnen lezen is voor 2.500.000 Nederlanders een probleem. Bibliotheek De Kempen werkt (samen met partners) aan het terugdringen van laaggeletterdheid. Bijvoorbeeld bij onze taalcafés.

Of moeite met computers / digitale media?
Dan kun je aan onze medewerkers je vragen stellen en (eventueel onder begeleiding) oefenprogramma's doen op de computer. Of bezoek onze digitale cafés.

DigiTaalhuis

Heb jij of iemand in je omgeving moeite met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden? Dan kan je bij het DigiTaalhuis terecht. Tijdens de spreekuren informeren vrijwilligers je over het aanbod van cursussen, opleidingen en taalmaatjes.

Er zijn DigiTaalhuizen in Bergeijk, Valkenswaard en Cranendonck. Uiteraard kan je als inwoner van regio de Kempen bij al deze DigiTaalhuizen terecht.

Meer over het DigiTaalhuis Bergeijk

Meer over de DigiTaalhuizen Valkenswaard en Cranendonck

Digimeter

digimeter

Ontdek of u digi-beginner, digi-handig of digi-vaardig bent.

Ga naar digimeter

Klik en Tik

klik en tik

Wilt u graag meer met de computer doen, maar weet u niet goed hoe? Volg dan een cursus 'Klik en Tik' bij de Bibliotheek, of volg de online cursus. Leer typen, e-mailen en internetten met Klik & Tik.

Ga naar Klik & Tik

Grootletterboeken

De naam zegt het al: in grootletterboeken zijn de letters (twee keer) groter dan normaal. Grootletterboeken bieden uitkomst als de letters van een normaal boek te klein voor u zijn (geworden). De bibliotheek beschikt over een uitgebreide collectie grootletterboeken. U kunt ze reserveren via de online catalogus. Vul in het zoekveld * in, en kies vervolgens in het overzicht links voor 'grootletterboeken'.

De Slimme Nieuwslezer

Op deze website kunt u nieuwsberichten laten voorlezen. Haal uw gratis aanmeldcode bij de bibliotheek of bel ons even.

Daisy-speler thuis proberen?

Een speciale vorm van luisterlezen werkt via de Daisy-speler. Dit is een makkelijk bedienbaar voorleesapparaat, waarmee u naast cd’s, ook speciale Daisy-roms kunt beluisteren. Via het menu kunt u daarin bladeren en de snelheid regelen.

Als bibliotheeklid leent u gratis een kennismakingsset, met een Daisy-speler en drie Daisy-roms. Er bestaan ook Daisy-apps: in de App Store is bijvoorbeeld de betaalde app Voice of Daisy populair.

Meer weten? Neem contact met ons op

Beter Spellen

Ben je nog niet zo goed in spellen? Meld je aan en ontvang elke dag een korte test.

Makkelijk Lezen Plein

Het Makkelijk Lezen Plein (MLP) is bedoeld om kinderen die moeite hebben met lezen, te laten ontdekken dat lezen leuk kan zijn. Ze vinden er boeken op een lager technisch leesniveau, die leuk en interessant zijn.

Makkelijk Lezen Plein in de snuffelcatalogus

Materialen van Bibliotheek De Kempen per vestiging

Meer info over Makkelijk Lezen Pleinen

Makkelijk Lezen Plein voor VMBO-jongeren

aangepast lezen

Kunt u de kleine lettertjes niet meer lezen? Wordt het lezen meer inspanning dan ontspanning? Kortom, lukt het 'gewone' lezen niet of niet meer door een visuele of andere leesbeperking (bijvoorbeeld dyslexie)? Dan is de Bibliotheekservice Passend Lezen de uitkomst!

Bij Passend Lezen kunt u onder andere terecht voor:

(Om gebruik te maken van Passend Lezen betaalt u een jaarlijkse bijdrage.)

Luisterlezen met Superboek!

superboek

Als je dyslectisch bent of moeite hebt met zien, is lezen best moeilijk. Superboek helpt! Met gratis gesproken boeken. Via internet, in de app Daisylezer of op Daisy-cd.

Heb je een leesbeperking?
Schrijf je dan gratis in en ontdek de mooie, gekke en spannende verhalen van Superboek!

Taal voor het Leven

Taal voor het Leven helpt mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal.

Oefenen

Leer op een eenvoudige manier lezen en schrijven.

Ga naar Oefenen.nl

Steffie.nl

Steffie legt moeilijke dingen op een makkelijke manier uit.

Ga naar Steffie